Jak vybrat a koupit ojeté auto
Koupě ojetého automobilu není zrovna malá investice. V autobazaru MAMA CAR najdete jen prvotřídní vozy, z nichž je 90 % po prvním majiteli. Kontrolujeme původ vozu, jejich servisní historii a chráníme své zákazníky před nepoctivými obchodníky nebo podvodníky. Co když ale ojetinu kupujete jinde? Připravili jsme pro vás několik typů, na co si dát pozor při koupi ojetého vozu.
„Pro zákazníky autobazaru MAMA CAR kontrolu ojetých automobilů zajišťujeme!“
1. Kontrola dokladů a základních identifikátorů vozidla
Podle identifikátorů automobilu poznáte, zda kupujete vůz s parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu, a zda opravdu kupujete vozidlo, které je v něm uvedeno.
Zkontrolujte rok výroby automobilu
Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd.
Prohlédněte skla vozu
Pokud mají všechna skla stejné kódy je všechno v pořádku. Pokud má jedno nebo více skel jiný kód, znamená to, že byla skla vyměněna. K tomu však mohlo dojít po havárii nebo jen po prasknutí skla. Každopádně se pak zaměřte na tuto část karoserie a pečlivě ji zkontrolujte. Není rozhodující i v případě nového vozu, když bylo vyrobeno na přelomu roku, zda jsou jednotlivá skla jeden rok výroby po sobě následující.
Prověřte bezpečností pásy
Označení data výroby bezpečnostního pásu může mít různé formy. Najdete ho na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být natištěny na látce či vyraženy do plastového štítku.
Zkontrolujte VIN – rodné číslo automobilu
Nejdůležitějším (rodným) číslem automobilu je kód VIN. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód VIN najdete většinou vyražený v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče, tzv. klobouku), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém je kód VIN vyražen.
Ověřte VIN pod čelním sklem
Všechny automobily ho sice nemají, ale vyskytuje se stále častěji. Jeho výměna a falšování jsou náročné a nákladné. Pokud na voze je, určitě jej zkontrolujte.
Zkontrolujte typový štítek vozu
Nejčastěji ho najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Opět zkontrolujte všechny údaje a porovnejte s TP. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že s vozidlem něco není v pořádku (původ, předchozí havárie…). Pakliže štítek chybí, referáty dopravy takový vůz nemusí přihlásit.
Typ a výrobní číslo motoru automobilu
Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. Porovnejte je s TP. V něm musí být povinně uveden pouze typ motoru (platí pro TP vydané od 1. 7. 2001, do této doby se v TP uvádělo i výrobní číslo motoru). Pokud můžete, zkontrolujte i výrobní číslo motoru. Opět se zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není upravena razná plocha čísla motoru. Je-li číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo nese razná plocha stopy úprav, automobil nekupujte. Je ovšem možné, že motor byl ve voze kompletně vyměněn, což je podle stávající legislativy v pořádku a je možno tento vůz bez obav zapoupit.
Skutečný rok výroby vozidla
Tzv. omlazení vozidla je také praktikou, jak ho v inzerátu zatraktivnit. Nabytí účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích způsobilo, že se v ČR přestal evidovat skutečný rok výroby vozidel a tento údaj byl nahrazen datem první registrace. U individuálních dovozů a v případě duplikátů TP tak vznikl obrovský prostor pro tzv. „omlazování“ vozidel. Seriózní autobazary poskytují svým klientům garanci roku výroby vozidel, toto je samozřejmostí i u společnosti MAMA CAR.
2. Prověření původu vozidla
Nikdo z nás nechce jezdit ve voze s podezřelým původem. Pokud vážně uvažujete o koupi ojetého automobilu, zkontrolujte si jeho původ. Jde o nejdůležitější ale i nejsložitější úkol při prověřování ojetého vozidla.
Je nebezpečné kupovat automobil jen tak „na ulici“, například na inzerát, od překupníků, dovozců a neprofesionálních autobazarů – ti vám původ nezaručí!
Prověření původu vozidla proto přenechejte profesionálům, kteří za původ automobilu ručí, nebo kupte automobil u prodejce, který nechává své vozy prověřit za vás. V Česku to ale pravidelně a systematicky dělají pouze největší autobazar bazary – patří k nim i autobazar MAMA CAR. Zákazník u nás dostane osvědčení od nezávislé společnosti CEBIA tzv. CEBIA report a v neposlední řadě umožníme zákazníkům prohlídku v autorizovaném servisu.
Prověření vozidla v databázi – webové stránky Ministerstva vnitra nabízejí možnost prověřit auto v databázi odcizených vozidel ČR na stránkách www.mvcr.cz nebo formou SMS. Informaci získáte na základě uvedení jednoho ze čtyř kritérií: SPZ, čísla motoru, VIN a čísla podvozku.
3. Jak při koupi ojetého automobilu nenaletět?
Je několik základních bodů, které byste si měli při koupi ojetého vozu prověřit. Automobil může být např. zatížený leasingem nebo zástavním právem. Abyste se nestali obětí podvodu, je třeba zjistit, zda vozidlo není ve vlastnictví třetí osoby. Některé údaje zjistíte z technického průkazu automobilu, ale na některé přijde pouze odborník.
Zkontrolujte určitě technický průkaz – v minulosti se do technického průkazu automobilu zapisoval pouze držitel vozidla, nikoli jeho majitel. Tato skutečnost ještě dnes působí problémy, protože můžete zakoupit vůz od držitele uvedeného v technickém průkazu, ale majitelem může být úplně jiná osoba, např. leasingová společnost.
4. Odcizené vozidlo
Nelitujte před zakoupením ojetého vozidla částky za prověření jeho identifikačních znaků, případně za prověření v zemi původu. Zejména jde-li o vozidlo individuálně dovezené ze zahraničí! Částka za prověření je nesrovnatelně nižší, než o jakou byste přišli v případě, že vám bude odcizené vozidlo nevratně zabaveno.
Prodej bez svolení manžela/manželky §
Požadujte souhlas manžela nebo manželky s prodejem vozu. Pokud jde o společný majetek manželů, je ze zákona nutno mít partnerův souhlas.
5. Kontrola technického stavu
Ojetý automobil si pečlivě prohlédněte!
Nejprve zkuste najít výrobní štítky nebo samolepky se servisními údaji (např. počet najetých km při poslední výměně oleje). Údaje porovnejte se současným stavem tachometru.
Lak ojetého vozu
- Barvu a odstín laku ojetého automobilu kontrolujte za denního světla nebo pod večerním osvětlením prodejce, a to na všech dílech karoserie. Výhodou jsou osvětlené plochy prodejců!
- Sledujte stopy broušení tmelicích a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky, dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnicích a ukončovacích lišt, např. u dveří, oken, na blatnících.
- Porovnejte velikost spár (mezer) mezi jednotlivými částmi karoserie – díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké.
- Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně nebo opravě daného dílu.
- Prohlédněte okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování.
Originální spoje a tmelení karosérie automobilu
- Zkontrolujte spoje (sváry), které jsou při výrobě v továrně překryty plastovým tmelem. Chrání karoserii před zatékáním vody a vnikáním nečistot. Po opravě je většinou není možné uvést do původního stavu, tmel je hrbolatý, nepravidelný a často je proveden z jiného materiálu.
- Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Pokračujte na všech částech vozu. Kontrolujte obě strany zároveň a vzájemně je porovnávejte. Spoje jsou strojové, proto by mělo být vše symetrické.
Interiér ojetého vozidla
- Zkontrolujte stav čalounění a míru poškození autosedaček (prosezení, skvrny, případné propálení aj.).
- Zkontrolujte opotřebení volantu automobilu, pedálů, spojky, brzdy a řadicí páky – při 50 000 najetých km by rozhodně neměly být příliš opotřebovány. Musí být vidět struktura povrchového materiálu. Při více než 250 000 km bývá znatelně poškozen potah řadicí páky. Pedály jsou zcela ošlapány. Podle míry opotřebení můžete zhruba odhadnout počet skutečně najetých kilometrů.
Nebyl vůz zatopen?
- Nahlédněte pozorně pod plastové části v interiéru, zda neobjevíte zbytky písku nebo bahna.
- Přičichněte k čalounění, zda necítíte zápach bahna, dívejte se po skvrnách na sedačkách.
- Působením vody povolí izolace, která pak začíná oxidovat. Často pak nefungují elektricky ovládané části vozu.
Elektrické součásti automobilu
- Pečlivě kontrolujte i základní věci, např. jestli svítí všechna světla, a to včetně brzdových a směrových.
Pneumatiky a nápravy vozu
- Zkontrolujte přední i zadní nápravy - jakýkoliv atypický odklon kol je podezřelý. V důsledku toho se nesprávně sjíždějí pneumatiky, což ohrožuje bezpečnost. Právě nesouměrně sjeté pneumatiky nám napoví, že může být závada na sbíhavosti kol, tlumičích pérování či nápravách (vůz po vážné havárii).
Vystřelené airbagy
- Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat (vč. kontrolky airbagu). Kryt airbagu musí sedět přesně (na stranách stejné mezery, střed při zmáčknutí pevný), neměl by chybět nápis Airbag nebo Airbag - SRS a logo automobilky.
Motor automobilu
U motoru ojetého vozu zjistíte mnohé už pouhým pohledem. V kombinaci s testovací jízdou byste měli být schopni prověřit, zda je vše v pořádku.
- Opět se podívejte na sváry a šrouby v motorovém prostoru, zda nebylo auto bouráno.
- Ještě za studena otevřete nádobku s vodou a podívejte se zespoda na její víčko. Když je na něm emulze, znamená to, že olej prosakuje do vody nebo že je špatné těsnění pod hlavou.
- Sundejte víčko olejové krytky a otočte ho. Když je na ní emulze, znamená to, že do oleje teče voda nebo olej nebyl řádně měněn. Když je krytka cítit benzinem, znamená to, že mechanická pumpa propouští benzin.
Výfukový kouř ojetého vozu
Podle barvy kouře, který vychází z motoru po zahřátí, poznáte leccos i bez měřicích přístrojů.
- Modrý kouř - pístní kroužky propouštějí olej do válce nebo netěsní ventily. Motor je silně opotřebovaný.
- Černý kouř (u dieselu) - motor je pravděpodobně velmi opotřebovaný nebo má špatně seřízené čerpadlo.
- Bílý kouř - do spalovacího prostoru uniká voda z chladicího systému. Může být špatné těsnění pod hlavou motoru nebo prasklá hlava motoru.
6. Testovací jízda
Motor ojetého automobilu
- Začněte pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Pomalu zrychlujte až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy, ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu.
Převodovka ojetého vozu
- Rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení vyzkoušejte při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima.
Automatická převodovka
- Při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.
Sbíhavost
- Na rovném úseku dejte za jízdy na moment ruce z volantu - uvidíte, zda auto „netáhne“ do stran. Totéž zkuste při zvyšování a snižování rychlosti.
Brzdy automobilu
- Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.
Podvozek a tlumiče ojetého vozu
- Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat! Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.
Poloosy
- Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je špatná.
Ložiska kol
- Opotřebení se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení - opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně „hučet“.
Výfuk a katalyzátor vozidla
- Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz neprojde při STK).
7. Jak a kde kupovat ojetý automobil
Výběr a koupě ojetého vozu vám zaberou spoustu času. Pokud máte přístup k internetu, určitě ho využijte. Profesionální prodejci, včetně autobazaru MAMA CAR nabízejí automobily i na internetu. Můžete vybírat z tisíců aut, aniž byste se zvedli ze židle.
Vyhnete se tak amatérům, soukromým dovozcům a podvodníkům, kteří parazitují na neinformovanosti klientů ohledně nákupu ojetého vozu. Na internetu naleznete u většiny nabízených vozů také jejich fotografie a detailní popisky. Přehledně a rychle porovnáte cenové rozdíly mezi jednotlivými druhy a typy automobilů, počty najetých kilometrů, stáří atd.
Ojetý vůz rozhodně kupujte jen u prodejce s kvalitním zázemím. Využijte možnosti důkladné testovací jízdy. Upřednostňujte prodejce, kteří vozy přímo vlastní a nejsou pouhými zprostředkovateli prodeje! V případě autobazaru MAMA CAR tvoří podíl vlastněných vozů 85 % a 90 % z nich je po prvním majiteli, se servisní historií!
8. Při koupi ojetého automobilu zkontrolujte techničák
Projděte důkladně technický průkaz a osvědčení o technickém průkazu vozidla
- Je zcela nezbytné, aby VIN, č. motoru, č. typu motoru i barva vozu souhlasily s údaji uvedenými v technickém průkazu!
- Zjistěte, kde byl vůz prodán jako nový - zda v ČR nebo v zahraničí. Pokud byl dovezen, nechte ho prověřit firmou, která tyto služby poskytuje (např. Cebia – běžná spolupráce s našií společností) a následně ručí za původ vozu.
POZOR na duplikát technického průkazu, to je vždy PROBLÉM, zvláště pokud byl vystaven v případě ztráty nebo poškození původního technického průkazu. Často je o duplikát žádáno úmyslně, aby bylo možné zamlčet původ vozidla, počet předchozích majitelů, používání vozu jako taxi či v autoškole apod. Z duplikátu TP nezjistíte, zda byl vůz pořízen za hotové nebo na leasing, případně jestli byl splacen. Na časté střídání majitelů, zvláště během prvních měsíců (často týdnů) po přihlášení auta v ČR, si dejte obzvlášť pozor.
9. Vyžádejte si všechny klíče, servisní knížku a návody
Ověřte si, jestli jste dostali všechny klíče od ojetého automobilu, které předchozí majitel při prodeji vozu předal. Nezapomeňte na klíče od bezpečnostních zařízení, např. od zámku převodovky! Vyžádejte si veškeré dokumenty k vozidlu. Ze servisní knížky vozu poznáte, jak dobře a pravidelně se o vůz jeho předchozí majitelé starali.
Doufáme, že vám rady, na co si dát pozor při koupi vozu, pomohly. V případě nejasností, nebo pokud toužíte po skutečně prověřeném ojetém automobilu, navštivte autobazar MAMA CAR, kde vám naši specialisté poradí.
Pro více informací nás kontaktujte na bezplatné lince 800 50 00 50